Pojęcie kampanii społecznej pojawia się w dzisiejszych czasach bardzo często. Słyszymy o nich w mediach, zarówno społecznościowych jak i tradycyjnych, w rozmowach ze znajomymi oraz czytamy o nich w serwisach informacyjnych. Nie zawsze jednak w pełni zdajemy sobie sprawę z tego, co tak naprawdę kryje się pod tym pojęciem. Oto zbiór najważniejszych, przydatnych informacji!
Kompleksowe działania podejmowane w słusznym celu
Kampania społeczna to zbiór starannie zaplanowanych, kompleksowych działań, które są podejmowane w kilku istotnych celach. Należą do nich przede wszystkim:
- informowanie i edukowanie ludzi
- zwrócenie uwagi społeczeństwa na ważny problem
- próba nakłonienia do zmiany myślenia bądź punktu widzenia
- zaangażowanie w prospołeczne inicjatywy
Tego rodzaju przedsięwzięcia mogą więc dotyczyć rasizmu, wykluczenia o różnorodnym podłożu, szacunku dla osób o odmiennym wyglądzie, czy propagowania czytelnictwa lub innych aktywności kulturalnych. Zakres tematyczny jest naprawdę szeroki, natomiast ogólny zamysł wszystkich kampanii bardzo podobny – dotarcie do określonej grupy docelowej i pozyskanie jej uwagi, a następnie przekazanie komunikatu, który zadziała niczym impuls.
Kreatywność kluczem do sukcesu
Pierwszym krokiem do powstania kampanii społecznej jest określenie do kogo ma być ona skierowana i co dokładnie zamierzamy przy jej pomocy osiągnąć. Następnie przechodzi się do konstruowania tego, jak będzie ona wyglądać, a ściślej rzecz ujmując – z jakich narzędzi reklamowych będzie korzystać. Najkorzystniejszą opcją jest połączenie reklamy oraz PR, które pozwoli na uzyskanie długofalowych rezultatów – wzbudzenie zainteresowania oraz podtrzymanie dialogu społecznego, który wywiąże się dzięki kampanii. Jeśli chodzi o narzędzia i techniki reklamy, z których korzysta kampania społeczna, najrozsądniej będzie postawić na zróżnicowanie i wiele kanałów komunikacyjnych. Trzeba jednak mieć na uwadze to, że całość musi zachować spójność. W przestrzeni publicznej pojawiają się plakaty w rozmaitych formatach, które zostają zawieszone na ścianach budynków, wewnątrz przystanków komunikacji miejskiej czy na stacjach metra. Nie brakuje billboardów, które można dostrzec również na stronach internetowych. Wiele kampanii społecznych korzysta ze spotów video emitowanych w telewizji oraz tych stworzonych z myślą o stacjach radiowych. Coraz częściej spotykanym zjawiskiem jest zdobycie ambasadora kampanii, którym są znane osoby ze świata sportu, kultury bądź nauki. W kwestii działań PR z reguły można mówić o organizowaniu spotkań oraz warsztatów skupionych wokół problematyki poruszanej przez kampanię społeczną. Na pozyskanej wcześniej uwadze buduje się dialog utrwalający założenia i cele całego przedsięwzięcia. Łatwo można więc wysnuć wniosek, że kampania społeczna jest działaniem marketingowym, które służy zwiększeniu świadomości i edukacji społeczeństwa. Obecnie kampanie tego rodzaju są przeprowadzane na tyle często, że właściwie nie ma osoby, która nie widziałaby choć jednej z nich.